Tips Merawat Eczema



Saya ni kann...kalau tengok kanak-kanak eczema rasa sayu je tauu. Tengok kulit merah-merah. Ada yang sampai luka berair-air mesti sakit dan pedih. Rasa sakit di hati. So semalam dah mula menulis buku eczema. Harini nak cerita sikit mengenai konsep acid-alkaline balanced.


Sebenarnya pemakanan eczema ni saya kira kalau diamalkan betul-betul bagus untuk semua. Kanak-kanak eczema ni sangat sensitif dengan makanan yang ada bahan-bahan macam MSG, pewarna, penambah rasa, bahan pengawet dan mengandungi amines.
.
.
Untuk mengawal eczema yang pertama makan-makan yang ada ciri kat atas tu kena elakkan. Yang kedua kena jaga balance acid dan alkali. Sebab pH darah manusia ni sedikit alkali iaitu di antara 7.35-7.45, jadi kita kena jaga pemakanan untuk jaga keseimbangan pH ni.

.
.
Kenapa kena jaga..yang pertama bila pH kita sedikit berasid berpunca dari makanan, maka sistem badan akan menggunakan calcium di tulang untuk memastikan pH di dalam darah berada dalam lingkungan 7.35-7.45. Bila kerap sangat digunakan calcium ni..maka lama-lama tulang pun terkakis.
.
.
Untuk pesakit eczema bila acid alkaline balance ada badan akan mudah membuang toksin ni ikut urine (air kencing). Toxin ni saya maksudkan yang kat atas MSG, pewarna, preservatives. Ni langkah awal nak rawat eczema.
.
.
Jadi saya cadangkan setiap meal masukkan makanan yang beralkali supaya kita dapat jaga balance tu menerusi pemakanan. Boleh?
.
.
Ok saya bagi list ringkas makanan berasid, beralkali dan neutral.
.

.
Berasid
=======
1. air paip yang tidak ditapis (hati-hati minum di kedai)
2. makanan berprotein, makanan laut, kekacang, legum
3. all grains (non sprouted)
4. jagung
5. kebanyakan buah
6. gula
7. semua pemanis (kecuali rice malt syrup)
8. penambah rasa yang aritificial
9. minuman bergas
10. alcohol
11. produk berkafein
12. cuka kecuali epal cider
Beralkali
=======
1. sayuran
2. herba
3. sprouted grains
4. rice malt syrup
5. apple cider vinegar
6. sesetengah buah seperti pisang, lemon, limau
7 springwater tidak bergas
Neutral
======
1. air yang bertapis
.
.
.
Jaga keseumbangan acid dan alkali. Bila makan sesuatu include makanan beralkali. Makan secara sihat. Jauhi makanan yang ada bahan tambahan yang tidak sihat.
.
.
Semoga anak puan-puan cepat pulih eczema. Mungkin eczema rahmat dari Allah supaya kita jaga pemakanan dari awal. Saya yang membaca mengenai eczema diet pun rasa mahu ikut cara makan orang eczema sebab sangat sihat sebenarnya.


InsyaAllah saya akan tuliskan ebook penuh mengenai pemakanan kanak-kanak eczema. Doakan saya diberikan kekuatan menulis sehingga habis. Jangan lupa tinggalkan COMMENT dan SHARE kan post ni di social media anda. Please SUBSCRIBE ya!

No comments