Anak ada batuk dan sesak nafas? bila nak bawa berjumpa doktor?

Saya selalu cakap bila batuk anak semakin teruk, kena bawak berjumpa doktor dengan pantas. Harini kita belajar cara nak kenalpasti dengan lebih mudah bila perlu bawa bayi atau kanak-kanak ke hospital.

.
.
Saya ada seorang patient yang tidak tahu untuk monitor anak. Bila anak dibawa ke hospital keadaan sudah terlambat. Jadi harini saya nak kupaskan beberapa tanda yang mak-mak kena alert. Kalau ada, cepat bawa berjumpa doktor


.
1. Hidung kembang kempis

.
Untuk bayi di mana sekeliling lubang hidungnya masih lembut, bila ada kesukaran bernafas kita akan lihat hidungnya akan kembang kuncup. Sebab bayi berusaha keras untuk bernafas.



2. Nafas berbunyi seperti bersiul (wheezing)

bunyi ini menandakan salur pernafasan bayi semakin kecil. Jadi bila udara lalu di situ laju menghasilkan bunyi siulan. Ni yang selalu mak mak kata nafas berbunyi.



3. Pergerakan di dada


.
Bila setiap kali bernafas, akan kelihatan dada bergerak di bahagian bawah leher, di bawah tulang rusuk dan di antara tulang rusuk. Benda ni terjadi sebab otot-otot bekerja keras untuk membantu mendapatkan lebih banyak udara ke dalam paru-paru.



4. Warna


Penting untuk perhati bahagian dalam mulut anak, bibir dan dikuku. Kalau sudah biru anak telah kekurangan oksigen yang diperlukan. Kadang-kadang kita nampak macam pucat.
.
.
Ini antara tanda-tanda awal yang kita boleh perhatikan. Jika ada tanda-tanda ni ketika anak sedang sakit/ ada masalah pernafasan cepat-cepat bawa anak ke hospital untuk mendapatkan rawatan segera. Jangan berlengah ya!
.
.
Semoga anak mak mak semua cepat sembuh. Kongsikan pada mak mak yang lain ilmu bermanfaat ini. Jangan lupa FOLLOW dan set saya SEE FIRST untuk tak ketinggalan info kesihatan, pemakanan, perkembangan dan parenting
P/s - Join perkongsian saya di t.me/amalinamohddaud

No comments