Bayi dan Najis: Makna dan Rahsia di Sebalik Warna


Saya selalu sebenarnya terima gambar dari mak mak. gambar najis anak. Yelahh selalu orang share kan gambar kartun takde siapa share gambar real. so harini saya nak ajar real picture gambar najis dan apa maknanya


Pertama sekali amaran ya: GAMBAR SETERUSNYA MEMANG MENGGELIKAN so yang nak belajar boleh terus tengok, yang geli kembang tekak boleh terus skip post ni. 

Najis Meconium
============
Nilah warna normal najis bayi sesudah dilahirkan. Warna hijau pekat kehitam-hitaman. Najis ni terdiri daripada benda-benda yang dimakan dalam perut macam - air ketuban, sel-sel jadi rupanya memang begitu.
.
.
Biasanya takdak bauu. Biasa dalam 2-4 hari akan hilang.


Transitional poop
=================
Ni pertukaran najis yang kita akan tengok dari hari kedua sampai hari keempat bayi dilahirkan. Najis bertukar pelan-pelan jadi najis yang lain.


Najis bayi menyusu
=================
Biasa ni warna najis bayi yang menyusu badan. Warna kuning-kuning dan cair macam cirit birit. Tapi baby ok je dan memang najis bayi yang breastfeed akan biasa elok lembut dan tidak sembelit.
.
.
Tapi kalau masa breastfeed najis bertukar warna hijau macam seaweed tu..maksudnya baby kurang hindmilk. So bagi baby susu dalam 1 breast lama sikit ya!


Najis Bayi Menyusu Susu Formula
===========================
Kalau susu formula diberikan najis akan lebih berisi daripada susu ibu. Boleh perasan macam ada biji-biji pada najis dia. Bau dia memang kuat berbanding najis bayi yang susu badan sahaja.
.
.
Najis ni normal.



Najis Bayi Mula Makan
===================
.
Ni najis bila bayi mula makan. Kalau perasan warna pun dah bertukar kepada lebih coklat. Najis lebih pekat dan baunya lebih mengancam.

Kadang-kadang boleh prasan ada makanan tak habis cerna. Awal-awal memang normal lagi lagi kalau baby tak dapat nak kunyah habis atau makan banyak sangat.

Tapi kalau berterusan sampai umur dah 7-8 bulan masih ada makanan tak tercerna, kena check ya. Takut nutrient tak sampai.


AWAS: Najis hitam
===================

Selain daripada waktu awal kelahiran dan makan zat besi tambahan (iron supplement), najis bayi tidak boleh HITAM.

Kalau hitam mungkin ada berlaku pendarahan dalam sistem pencernaan dan perlu rawatan segera.



Najis bermukus
==============
.
Biasa terjadi dalam 4 keadaan
1. Anak allergy pada makanan
2. Anak ada selesema atau batuk berkahak
3. Anak banyak menjejes air liur
4. Ada jangkitan kuman dalam perut
.
.
Kalau jumpa lendir tapi anak tak sakit, kena check apa yang anak makan sebelum tu. Kalau berterusan berlendir sampai 3 hari check la maybe ada jangkitan dalam perut.



Najis Anak Sembelit
=================
.
Jarang sebenarnya bayi membuang najis yang berbentuk dan keras. Kalau tengok dekat sini adalah kesan sebab sembelit di mana ada darah pada najis.
.
Kalau anak sembelit saya biasanya akan suggest anak untuk cuba Toddible Brown Rice sebab kandungan fiber tinggi so najis lebih lawas.

1 comment

  1. Kalau najis macamni, macamne ye Dr...?najis berwarna kuning, tapi ade darah macam gambar najis anak sembelitp

    ReplyDelete