Bayi anda sembelit?

Konfius tau sebenarnya nak tentukan anak diarrhea ke tak. ada mak siap snap picture nak bagi kat saya tanya anak saya diarrhea ke ni. Sebenarnya, diarrhea atau cirit-birit ditentukan oleh 2 perkara:



.
1. Konsistensi najis
Najis yang lebih cair dari biasa itu diarrhea. Kalau baby yang masih pakai diapers sampai ke rambut najis tu pergi sebab cair sangat. 


2. Kekerapan membuang
Kalau sehari biasa buang 3 kali tiba-tiba berubah sehari buang 5-10 kali. Cirit birit la tu. Sebab tu penting tengok habit anak macam mana. Sebab bowel habit masing-masing tak sama.
.


.
Banyak punca-punca diarrhea. Sebab tu paling kena jaga bila baby ada ni...adalah kebersihan. Kebersihan makanan dan kebersihan persekitaran. Punca-punca diarrhea saya listkan di bawah ya,

1. Jangkitan
.
Boleh jadi jangkitan bacteria- salmonella, shigella, campylobacter dan E.coli: biasa ada demam, sakit perut, cirit-birit. E.coli biasa dapat dari makanan yang separa masak. Sebab tu baby tak boleh makan telur separuh masak.
.
Boleh jugak viral. Yang paling famous rotavirus. Tapi virus-virus lain pun boleh sebabkan cirit-birit. Punca lain adalahparasites. Semua tu nanti kena check najis nak tengok siapa lah puncanya.


2. Antibiotic
.
Kadang-kadang bila baby tengah on antibiotic boleh dapat diarrhea. sebab antibiotic bunuh bacteria baik dalam usus. Bincang dengan doktor adakah cirit-birit ni punca dari antibiotic. Ataupun ada ke alternatif lain selain antibiotic. Namun, decision apape bincang dengan doktor dulu ya.


3. Juice

Yup minum banyak juice menyebabkan diarrhea. Juice mengandungi sorbitol yang boleh menyebabkan diarrhea. Kurangkan juice atau untuk setahun ke bawah elakkan beri juice ya (American Academy of Paediatrician).

Btw kadang-kadang salah bancuh susu pun sebabkan diarrhea. pastikan bila bancuh susu tu betul-betul ikut recommendation dekat tin. lain susu, lain cara bancuhnya.


4. Food allergy
.
Kadang-kadang diarrhea berpunca dari food allergy. Sesetengah datang dengan cirit birit dan muntah. Ada yang datang dengan bengkak satu badan, bintat merah putih...kalau sampai baby sesak nafas, bawa terus ke hospital ya!


5. Food intolerance
.
Sesetengah baby mempunyai lactose intolerance iaitu kurang menghasilkan enzim lactase. enzyme yang diperlukan untuk digest susu. Jadi lactose tidak dicerna menyebabkan sakit perut, kembung, muntah dan diarrhea. 
.
Tapi bila baby ada cirit birit yang teruk pun baby akan ada masalah nak hasilkan lactase. So jadi lactose intolerance sementara. Time ni maybe doctor akan suggest tukar susu buat sementara waktu. sampai baby dah ok dan boleh tolerate susu.



Apa nak buat bila baby cirit-birit

1. Paling penting pastikan baby minum banyak air. Kalau baby boleh tolerate minum air, bagi je. Kalau baby tak boleh minum asyik muntah, tu adalah tanda untuk masuk wad. jangan tunggu-tunggu ya. dehydration pada bayi adalah sangat merbahaya dan boleh meragut nyawa.



.
2. Bagi makan macam biasa. Kajian menunjukkan bila diberikan makan macam biasa lengkap dengan nutrien, jangka masa diarrhea akan bertambah singkat. Tu pun,,,kalau baby boleh nak makan.
.
3. Kalau baby dah boleh makan, beri yoghurt untuk tambah bakteria baik dalam usus. Beli yoghurt plain, tanpa gula dan full fat ya. Pastikan yoghurt ada lactobacillus 
.
4. Pastikan anda cepat-cepat salin pampers. Diarrhea ni biasanya senang menyebabkan rashes pada punggung baby. 



Bila anda mesti bawa berjumpa doktor?
1. Bila bayi muntah banyak kali
2. Bila bayi tunjuk tanda dehydration - pampers kering 6 jam, mulut kering
3. Bila najis bayi berdarah atau berwarna hitam
4. Bila bayi demam tinggi


No comments