Menangani Anak Picky Eaters

Stress tau bila susah sangat nak suap anak makan bila anak ni ada picky eaters. Sesetengah anak yang picky eating hanya memilih makan yang disukai dan menolak makanan baru yang berkhasiat. Sesetengah pulak hanya pilih makanan kegemaran mengikut warna. Contoh cuma nak warna tertentu je. Kebanyakan memang langsung taknak makan.


.
.
Sebenarnya, ada beberapa moment penting yang kita boleh create untuk pastikan anak tak picky eating.
.
.
SEBELUM
1. Pergi pasar bersama anak dan galakkan anak memilih makanan sendiri. Contoh kita nak beli tomato, galakkan anak pilih tomato mana yang nak dibeli. Dengan ini anak tahu makanan yang dihidangkan adalah makanan yang dipilih sendiri.
.


2. Ketika sedang prepare makanan, ajak anak turut serta. Ajak anak basuh sayur, basuh buah, ambilkan barang, tabur-tabur. Dengan cara ini anak tahu makanan itu dia yang siapkan.


.
3. Ketika nak masak, kita beri anak pilihan..adik nak sayur broccoli ke spinach? Biar dia buat keputusan. jadi dia tahu meal malam ni pun pilihan dia.
.
4. Sentiasa makan pada waktu yang ROUTINE setiap hari. kalau breakfast 8 pagi, lunch 1pm, dinner 7pm, kena kekalkan waktu makan setiap hari. Biarpun anak tidak makan, kita tetap minta anak untuk stay di meja makan walaupun anak tak makan.
.
5. Pastikan kita makan bersama-sama. Bila bersama-sama rezeki lagi berkah, makanan pun terasa lebih lazat. pastikan suasana ceria waktu makan. Jauhkan pergaduhan di meja makan. 
.
6. Pastikan tiada distraction pada waktu makan. NO TV, NO FON, NO RADIO. Makan pada waktu makan, Kalau ada tv depan meja makan sekalipun, tutup jelah.
.
.
KETIKA

1. Ketika makan, beri anak makan makanan baru terlebih dahulu. Kenalkan anak pada makanan yang dia tak suka ketika dia sedang lapar.
.
2. Kenalkan makanan baru dengan makanan yang anak minat. Kalau anak suka nasi goreng contohnya, dan kita nak kenalkan broccoli, masukkan broccoli sekali dengan nasi goreng.





.

3. Kenalkan 1 sayur/ makanan baru pada satu-satu masa sahaja. 
.
4. Jika anak menolak makanan yang dikenalkan, jangan terus...alamak anak tak suka ni bukan makanan fevret dia. Jangan putus asa! Cuba lagi lain masa. Anak perlu 10-15 kali encounter makanan baru dia akan suka.
.
5. Hidangkan makanan dengan cara paling menarik. Guna food cutter jika perlu.
.
.
Ok itu sahaja tips dari saya bagaimana nak handle anak picky eaters. Picky eaters memang boleh ditangani dengan syarat mak mak jangan putus asa. Cuba dan cuba lagi insyaAllah lama kelamaan anak akan minat dengan makanan yang kita baru kenalkan.
.
.
Selamat mencuba! Harap membantu!


Kongsikan info ini pada ibu-ibu yang lain. Jangan lupa subscribe kami ya supaya tak terlepas info berkenaan kesihatan, pemakanan dan parenting!
.
.

No comments