Tips Legakan Batuk dan Selesema Bayi Tanpa Ubat


Ramai mak mak tak diberitahu bahawa ubat batuk dan selesema sebenarnya tidak boleh diberikan kepada bayi dan kanak-kanak kurang daripada 2 tahun.
.
.
Bila kanak-kanak diberikan ubat batuk dan selsema, mereka akan mengantuk. Bila mengantuk mereka akan kurang makan dan minum. Takut-takut nanti masalah dehydration. Dehydration sangat bahaya tau untuk baby!
.
.
Lagi-lagi kalau ubat yang mengandungi narkotik macam #codeine boleh perlahankan nafas. Kalau terlebih dos boleh sebabkan nafas berhenti, masalah saraf, sawan, dan maut.
.


.
First thing first kena ingat bila anak batuk, anak sebenarnya cuba mengeluarkan kahak dari saluran pernafasan. Jadi batuk ni adalah response tubuh untuk mengeluarkan penyakit. Batuk yang biasa akan pulih dalam masa 10 hari. Kalau batuk semakin teruk bersama demam dan nafas laju, cepat-cepat bawa ke hospital ya!
.
.
Jadi harini saya nak suggest tips merawat bayi tanpa gunakan ubat:
.
.
1. Paling mustahak - sterimar dan penyedut hingus.
.
Sterimar ni guna sama ada duduk kan bayi atau iringkan bayi. kemudian pamp nozzle ke arah dinding bahagian tepi hidung bukan ke arah batang hidung. Picit 1 pump. Kemudian di lubang satu lagi boleh sedut hingus dengan penyedut hingus. Brand pilihan saya pigeon. Boleh pam sehingga 6 picit sehari ya. Lebih-lebih takmau ya.
,
.
.
2. Beri anak banyak air
.
Banyakkan beri susu. Kalau yang dah boleh makan, buatkan sup ayam. Ia membantu badan untuk pulih dari sakit dengan cepat. 

.
.
3. Rehat yang mencukupi
.
Pastikan anak tidur cukup. Kalau ada demam pastikan suhu anda periksa. Beri anak ubat demam supaya anak boleh berehat bila suhu tidak tinggi.
.
.
4. Madu
.
Bagi anak yang dah setahun ke atas, buatkan teh yang ada madu. Madu ada properties penyembuhan yang membantu melegakan batuk dan selesema. Tapi anak kurang setahun, jangan bagi madu ya!
.
.
Jangan lupa beri makanan berkhasiat. Suapkan pada anak kalau anak berselera untuk makan. Boleh cuba toddible babyfood sebagai pilihan sihat dan pantas untuk anak-anak.
.
.
Selamat mencuba mak mak. Kongsikan pengalaman mak mak handle anak batuk dan selesema jugak. Jangan lupa tinggalkan COMMENT dan SUBSCRIBE blog saya!

No comments