MAINAN YANG SESUAI UNTUK BAYI MENGIKUT PERINGKAT USIA



Banyak sangat kan toys untuk baby dekat pasaran. Kengkadang tak tau nak beli apa. Salah beli anak tak main. Salah beli dah membazir. Jom saya share toys apa yang sesuai ikut peringkat umur. 


.
.
1 bulan
Tak perlu mainan. Masa ni rajin-rajin kan buat berbagai ekspresi muka kat baby. Masa ni baby suka nak pegang rerambut mak. Masa baby tengah pandang, buat lah kelip kelip mata keluarkan lidah. Baby suka!
.
2 bulan
Waktu ni bila anak dah pandai buat bunyi kita tiru je. Baby pun dah pandai buat ekspresi muka macam-macam. Bila kita tiru dia tau kita tengah communicate dengan dia.
.
3 bulan
Mak kena rajin nyanyi untuk baby. Baby mudah terhibur. Nak berzikir pun boleh. Masa ni sesuai bagi baby main rattle.
.
4 bulan
Baby dah pandai gelak. Yayyy seronok dengar dia ketawa kekekekeke. Masa ni feveret mainan dia bubbles. Tiup bubbles mesti dia suka sesangat.
.
.
5-6 bulan
Masa ni belikan baby bola lembut. Sebab baby dah pandai nak transfer barang dari tangan satu ke satu lagi. Dan ni lah mainan yang paling dia seronok nak main.
.
Time ni jugak dah boleh buat reading time. Yayy cerita pada anak dan buatlah suara-suara dan nada yang best!!
.
.
7-8 bulan
Masa ni mainan kegemaran pinggan mangkuk plastic, remote tv, benda yang memang kita ada di rumah. Anak pun dah pandai main cakbah. Sendiri sorok sendiri teriak.
.
.
9-10 bulan
Mainan kegemaran adalah dekat rak mak dia yang dia boleh capai. So sediakan rak yang kosong yang dia boleh main dan letak mainan yang sesuai. Masa ni bolehla main sorok sorok. Hehe sorok tapi pastikan dia nampak anda nak pergi menyorok. Hepi dia bila jumpa!
.
.
11-12 bulan
Mainan kegemaran adalah alat music. Belikan yang mainan untuk menyokong motor dia. Kalau takde ketuk tin pun he is more than happy!
.
.
Kat sini kalau perasan saya menggunakan alat permainan yang sangat minima. Sebab saya percaya anak lebih cepat belajar menggunakan kebanyakan peralatan yang ada kat rumah. Yayy jimat!
.
.
Duit yang lebih boleh spend pada pemakanan sihat macam toddible. Oh ya...saya tengah cari mak mak yang nak buat extra income dengan jual TODDIBLE makanan bayi. SHARE kan ya
.
.
Siapa baca sampai habis ya?
.
.
#toddible
#welovehappykids
#raisinghealthykids
.
.
Amalina Mohd Daud
Mak jimat anak pintar

No comments