Makanan yang sebabkan masalah mood swing, hyperactive dan masalah kelakuan pada anak-anak

Sebenarnya terdapat banyak faktor yang menyumbang kepada masalah kelakuan pada anak. Persekitaran, didikan, cara kita react dan juga faktor makanan. Faktor makanan merupakan antara reason UTAMA saya tubuhkan toddible. Toddible ni makanan baby sihat yang bebas gula tambahan, garam tambahan, pengawet.

.
.
Jadi harini saya kupaskan makanan yang menyebabkan masalah kelakuan di kalangan kanak-kanak!

.

.
1. Gula tambahan/ pemanis tiruan
.
Gula tambahan menyebabkan kenaikan gula dalam darah yang sangat mendadak. Bila gula tinggi, pankreas akan bekerja keras keluarkan insulin untuk turunkan paras gula. Bila gula naik dan turun pada kadar yang cepat, maka kanak-kanak mudah terganggu dan menyebabkan tantrum dan cranky.
.
.
2. Makanan segera
.
Makanan segera mempunyai kalori yang paling tinggi dan nutrisi yang paling rendah. Kandungan lemak tidak sihat juga sangat tinggi. Sebab lemak tidak sihat tinggi, maka ia akan mengganggu pengeluaran hormon serotonin.Makanan tinggi lemak tak baik ni selalu dikaitkan dengan depression.
.
Jadi nak elakkan depression, jauhkan makanan tak elok. Nak pulihkan depression, jauhkan makanan tinggi lemak tak baik.
.
.
3. Pewarna makanan
.
Pewarna makanan selalu dikaitkan dengan autism. ADHD, masalah kelakuan, hyperactive dan mood swing. Sebab pewarna makanan selalu diletakkan pada makanan yang tinggi gula, bila anak ada masalah perubahan mood maka kita selalu salahkan gula sahaja. Bukan gula sahaja tau, pewarna makanan pun bertanggungjawab. baca ingredients dan elakkan pewarna makanan ya!
.
.
4. Preservatives/ Bahan Pengawet
.
Bahan pengawet pun menyebabkan masalah kelakuan pada anak-anak. Contoh bahan pengawet - nitrites, nitrates dan sodium benzoate. Boleh check pada ingredients product. Kalau boleh elakkan makanan yang mengandungi bahan pengawet.
.
.
5. Susu dan Allergik
.
Sesetengah bayi mempunyai masalah lactose intolerant dan allergik kepada susu. Bila mereka minum susu, mereka akan jadi cranky, tak tentu arah dan susah untuk dikawal. Perkara yang sama juga terjadi bila kanak-kanak makan makanan yang mereka alah macam kacang, seafood, ikan tertentu. 
.
.
.
Saya kena bagitau ni makanan bukanlah satu and the only masalah kelakuan macam tantrum. mood swing hyperactivity. Tapi menjaga makan merupakan salah satu cara untuk kita mengawal anak. Sebab menjaga makan ni dalam kawalan kita jadi kita dulukan dulu apa yang kita boleh buat.

Ok itu sahaja perkongsian saya pada hari ini. Jangan lupa tinggalkan COMMENT dan SHARE kan post ini! Please SUBSCRIBE dengan mengisi email anda!

No comments