Nasihat untuk mak mak yang nak mulakan solid food untuk baby

Mak mak yang pertama kali jadi mak selalu tanya kat saya...kalau anak dah 6 bulan, nak mulakan dengan apa. Ada yang cadangkan puree buah dan sayur, ada yang cadangkan beri bubur. Mana satu nak mula?
.

.
Sebenarnya mana-mana pun boleh. Cuma kalau saya kalau baby berat tak berapa cantik, saya akan suggest beri bubur macam Toddible brown rice, quickbarley dan white rice powder. Bukan apa kalau berat tak cantik, baby perlu carbohydrate lebih sikit.
.
.
Tapi bubur jangan bagi bubur kosong je mommy tambahlah sikit puree buah atau sayur. Dalam 2 oz puree dalam 1 mangkuk. Tentu anak berselera!
.
.
Kalau berat anak dah ok takde masalah nak bagi puree buah atau sayur je. Kalau nak bagi bubur pun takde masalah. Makanan anak ni lagi cepat kita kenalkan dan lagi variety, lagi kurang kebarangkalian anak menolak makanan di hari kemudian.
.
.
Tapi memang tak ramai rupanya kenalkan puree daging dan ayam kannn. Sebenarnya tu pun bagus tauuu. Ada protein dan iron yang bagus untuk bayi. Maybe bukan budaya kita orang melayu bagi daging dulu. Tapi boleh cuma kena masak betul-betul dan purikan halus. Campur dalam bubur aduhh macam makan bubur lambuk lagi!
.
.
Ok lepas ni jangan konfius tauuu nak bagi anak makan apa. Kalau awak ada anak yang nak 6 bulan atau menghampiri 6 bulan cer angkat tangan sikit!!
.
.
Kongsikan pada mak mak yang lain ilmu bermanfaat ini. Jangan lupa FOLLOW dan set saya SEE FIRST untuk tak ketinggalan info kesihatan, pemakanan, perkembangan dan parenting
P/s - Join perkongsian saya di t.me/amalinamohddaud


Nah bacalah food weaning chart yang dibuat berdasarkan latest guideline dari AAP. Selamat berjaya mommy!

Jangan lupa tinggalkan komen anda di bawah. Please SUBSCRIBE dan SHARE kan artikel ini jika anda rasa bermanfaat!


No comments