BETUL KE CHICKEN BONE BROTH BERKHASIAT?



Semalam rasanya saya ter come across dengan seseorang yang buat post kata buang masa je buat chicken bone broth ni. Buang masa buang tenaga sebab takde khasiat. Saya macam eh first time jugak dengar ni. 
.
.
Soalnya betul ke bone broth ni takde khasiat?


.
.
Sebelum korang tanya apa tu bone broth. Saya cerita dulu la ya. Bone broth ni renehan tulang temulang ayam/ lembu selama berjam-jam. Amalan ni amalan nenek moyang dikatakan mampu mendapat khasiat. Bahan utama bone broth: tulang (dengan/ tanpa daging, air just nice, cuka sikit dan sayur)
.
Bone broth yang baik adalah yang kental bila disejukkan. Nak dapat yang kental ni ada yang masak sampai 2 hari dalam api yang paling sederhana. 
.
.
Dah masak penat-penat betul ke takde khasiat? 
.
.
Setakat jurnal yang saya go through semua kata bone broth ni BERKHASIAT. Maka saya senaraikan khasiat bone broth ni ya.
.
1. Membantu kesihatan usus
.
Gelatin tannate yang dihasilkan daripada bone broth ni menerusi kajian mampu mengelakkan keradangan usus. Gelatin tannate ni menghalang pembentukan sel sel yang menyebabkan keradangan usus.
.
.
2. Membantu menyembuhkan masalah selesema dan batuk
.
Bone broth membantu meningkatkan kekebalan tubuh dalam melawan penyakit. Bila diberi bone broth pada bayi yang ada selesema dan batuk, bone broth membantu cepatkan penyembuhan dengan menghalang sel-sel yang menyebabkan keradangan. 
.
Selain menghalang sel yang sebabkan keradangan. kandungan amino acid
.
3. Kulit yang cantik
.
bone broth membantu meningkatkan collagen . Bila collagen banyak, kulit pun lebih anjal dan lebih lembap. So nak kulit cantik kena amalkan minum chicken bone broth
.
.
Hari ni saya bagi 3 je benefit bone broth. Sebenarnya banyak lagi khasiat bone broth ni. Bagus jugak untuk kanak-kanak yang ada attention deficit tu. Bone broth yang lama-lama reneh tu insyaAllah berkhasiat untuk seisi keluarga. 
.
.
Untuk mak mak yang ada baby yang tak sihat, kurang berat badan atau yang sihat pun boleh...nanti panaskan bone broth ni letak air sikit. Lepas tu campur je dengan Toddible grains series. Yang dah besar sikit boleh campur dengan Toddible toddler porridge. 
.
SHARE kan post ini untuk tatapan ibu lain ya! Mak mak baca sampai habiskan? 
.
.
#toddible
#welovebaby
#welovekids
#raising_healthy_kids
Amalina Mohd Daud
Tak jual bone broth, jual toddible je

No comments