Kenapa tak boleh beri makan bayi kurang dari 6 bulan?

Ramai yang argue cakap kenapa tak boleh beri makan lebih awal. Saya rasa daripada kita tidak sefahaman berbalah, lebih baik saya bentangkan fakta kenapa tak boleh beri bayi makan kurang dari 6 bulan.
.
.
1. Untuk perlindungan bayi
.
Apabila bayi hanya exclusive breastfeed, bayi mendapat perlindungan #penuhdaripada susu ibu. Susu ibu mengandungi lebih 50 immune factor yang melindungi bayi dari penyakit. Susu ibu juga membantu perkembangan #bakteria_baik dalam usus.
.
Kajian mendapati apabila bayi menyusu susu ibu secara exclusive selama 3-4 bulan, bayi kurang risiko mendapat penyakit seperti
- masalah pernafasan (respiratory distress)
- jangkitan bahaya pada usus (necrotizing enterocolitis)
- type 1 diabetes
- allergy
- sudden infant death syndrome (SIDS)
- dan macam-macam lagi


.
.
2. Bayi belum boleh mencerna makanan
.
Usus bayi juga belum ada #enzyme yang boleh mencerna makanan seperti carbohydrate dan protein. Bila enzyme takde, bayangkan bubur kita bagi tidak dicernakan, dia akan jadi macam tapai dalam perut baby. Keluarkan gas menyebabkan bayi kembung dan tidak selesa.
.
.
3. Untuk mencegah obesity
.
Kajian mengatakan bayi yang diberi makan lebih awal berisiko untuk mendapat obesity. Kesian kan bayi bila besar mempunyai risiko obesity. Jom kita amalkan gaya hidup yang lebih sihat untuk bayi/
.
.
Jadi mak mak tolonglah #penuhi_hak_bayi_anda_terhadap_makanan_sihatdan cuma beri bayi makan pada usia 6 bulan. Yakinlah susu untuk bayi dah mencukupi. Bila bayi nangis, tidak semestinya bayi lapar. Mungkin perut tak selesa, mungkin bayi mengantuk, mungkin banyak sangat stimulation.
.
.
Bagi susu dulu ya. Nanti dah 6 bulan cari saya untuk borong #toddible! Boleh pilih rangkaian dari vege series, grains series dan travel series. Sesuai sangat untuk bayi seawal 6 bulan. Untuk pembelian boleh terus ke website kami www.toddible.com.my
.
.
Sebarkan info ini pada mak mak yang lain. Comment anda nak saya tulis mengenai apa lagi. FOLLOW saya dan jangan lupa untuk set saya SEE FIRST.
.
.
Dah habis baca jangan lupa komen DONE TQ!
.
.
#toddible
#raising_healthy_kids
.
.
Amalina Mohd Daud
Toddible makanan sihat untuk bayi dan kanak-kanaj

No comments