Kebaikan anak tantrum

Saya tahu ramai yang stress bila anak-anak tantrum. Lebih-lebih lagi bila di tempat ramai orang. Rasa macam tak tahu nak letak mana muka. Malu ada, geram ada, tak taulah nak react macam mana. 

.
.
Well, actually bila kita faham kebaikan anak tantrum ni..kita akan tenang dan tarik nafas lega. Sebab kita tahu kenapa anak tantrum dan kita tak akan fikir apa orang kata bila anak tantrum. Dan kalau kita faham tantrum sebetulnya, anak akan kurang tantrum bila di tempat awam. Jom saya kongsikan!
.
.
1. Perasaan sedih anak akan terlerai
.
Bila anak sedih anak akan menangis sambil hentak-hentak kaki dan guling-guling lantai. Bila tantrum, perasaan ini akan hilang. Segala sedih dan kecewa hilang bersama air mata. So bagus kan tantrum ni? Lepas ni...biarje anak tantrum asalkan tak membahayakan diri kan?


.
.
2. Membantu pembelajaran
.
Bila anak ada masalah untuk selesaikan tantrum...contoh tak boleh cabut blocks ke..anak akan tantrum. Lepas anak tantrum, dia akan duduk kembali dan selesaikan masalah. Jika kita selesaikan isu tantrum ni secepat mungkin, kita mungkin tanpa sedar melambatkan pembelajaran anak.


.


.
3. Mengajar anak barrier
.
Perasan tak bila kita cakap NO je...mesti anak akan tantrum. Ramai mak mak resort untuk elak cakap NO sebab taknak anak tantrum. Tapi benda ni tak ajar anak mana yang betul dan mana yang salah. Sebagai mak mak yang tugasnya mengajar betul dan salah, kena jugak cakap NO pada tempatnya. Anak tantrum? Biar je nanti dia belajar lah benda tu tak boleh.

.
.
4. Membantu anak tidur lebih lena
.
Macam orang dewasa, anak-anak pun tak boleh tidur bila ada masalah. Sebab tu dia perlu tantrum untuk meluahkan sedih, geram dan kecewa yang terbuku di dada. Bila tantrum, perasaan itu akan diluahkan dan tak lagi bermain-main di minda mereka. Jadi bila mereka nak tidur, insyaAllah lena tidurnya. Hati pun dah tenangkan..
.


,
5. Tantrum membentuk sikap yang baik
.
Pelik kann bunyinya, Yupp sebenarnya tantrum ni diibaratkan anak kita tengah bergaduh emosi di dalam. Separuh hatinya nak buat yang baik-baik, separuh hatinya nak melawan. Bila emosi di dalam bergelojak, tantrum jadinya.
.
Contoh bila kita suruh berus gigi ke, makan ke, mandi ke, tantrum tercetus. sebab dia rasa nak berus gigi tapi ada emosi yang kata berus gigi tak best. Bila dia tantrum emosi yang kata tak best tu diluahkan. Bila kita firm dan beritahu anak untuk gosok gigi, lama-lama dia akan gosok gigi.
.
.
.
Parenting ni about being konsisten dan firm dan pada masa yang sama kita cuba memahami dan beri lebih loveee pada anak-anak. Bila kita tahu tantrum ni sesuatu yang baik, tentu kita akan kurang stress dan lebih embrace anak dengan kasih sayang. Lepas tantrum, boleh lah suapkan anak dengan #toddible_babyfood makanan bayi sihat bebas gula.

No comments