KENAPA GARAM TAK BOLEH BERI PADA BAYI KURANG SETAHUN?

Sedih sebenarnya sebab kena tulis balik artikel ni banyak banyak banyak kali. Tak pasti ramai juga mahu argue soal beri gula dan garam pada bayi. Bagi saya kalau sayangkan anak mesti kita akan pilih pilihan terbaik. Dan saya pilih untuk #TIDAK beri anak gula dan garam.
.

.
Pada usia kurang dari setahun bayi cuma perlu 1g/day sodium . Sekiranya lebih dari keperluan #ginjal atau buah pinggang bayi takkan dapat cope. Hampir semua requirement garam ni dapat dipenuhi dengan #penyusuan. Sama ada susu ibu atau susu formula.
.
.
Sesetengah ibu kata takpelah takpelah #secubit je pun wont do any harm kut. Anda tahu berapa secubit garam? Secubit garam bersamaan dengan 0.25g sodium. Maka jika anda beri anak anda 3 kali makan requirement sodium 3/4 hampir penuh.
.
.
Plus susu lagi...sudah pasti terlebih-lebih dah garam. Bayangkan ginjal anak anda bekerja keras untuk singkirkan garam?
.
.
Tapi in the end terpulang jugak pada mak mak. Mungkin rasa tak apa kut kalau beri anak garam banyak banyak. Mungkin rasa anda hidup lama je diberi garam dulu. Saya hanya nasihat yang terbaik dan saya juga pastinya akan beri yang #terbaik untuk anak-anak.
.
.
Pendapat saya masih sama, NO SALT until 1 year old ya. Sebab tu saya pilih TODDIBLE makanan bayi bebas gula, garam dan preservatives.
.
.
Jangan LUPA: 1. Komen SAYA DAH FAHAM selepas anda membaca 2. KONGSIKAN pada rakan-rakan yang lain 3. Set SEE FIRST saya dan FOLLOW untuk tidak ketinggalan dapat tips kesihatan, pemakanan dan parenting 4. Ikuti chatbot saya: m.me/AmalinaMohdDaud


No comments